torstai 12. maaliskuuta 2009

Pelargonia postaus :)

Ihan aluksi minulla oli Pelargoneja vain muutama. En ollut niihin erityisesti mitenkään mieltynyt ja pidinkin niiden tuoksua jopa pahana.
Mieli muuttui kuitenkin kun sain tämän kodin mukana kaksi kaunista kuistia. Tai ei ne silloin kauniita olleet kun muutettiin, voi kauhea missä kunnossa etenkin toinen niistä olikaan. Kollaasissa on kaksi kuvaa siltä kesältä ja ensimmäisistä Pelakuistani täällä.





Kesällä 2007 sain arvosteltavakseni kirjan Ihanat pelargonit. Sen luettuani olin koukussa.
Ensimmäisenä kesänä täällä minulla oli niitä muistaakseni neljä, nyt niitä on 14.




Ainoastaan talvetustilan vähyys hillitsee tätä(kin) hullutustani. Kaikki kukkani ovat yhtä lukuunottamatta pysyneet hengissä ja on ihana seurata niiden kasvua vuosi vuodelta kauniimmiksi. Nyt jo tunnistan ne kaikki lehdettöminäkin sillä jokaisella on oma kasvutapansa. Kaikkien lajikkeista minulla ei ole varmaa tietoa, eikä sillä ole oikeastaan juuri väliäkään.
Osan olen saanut pistokkaina, osan kasvattanut ostopistokkaista ja loput on kesätoreilta hankittuja, muka yksivuotisia... myyjä nimittäin sanoi ettei niitä voi talvettaa kun ovat yksivuotista lajiketta. Heh, en viitsinyt korjata asiaa.

Haaveissani odottelen toisen kuistin remontoimista viherhuoneeksi. Suunnitelmat siitä on jo tehtynä, osa materiaaleistakin jo hankittuna (ja tietenkin ne tärkeimmät eli verhot, matot ja tapetithan mie olen ostanut sinne jo pari vuotta sitten).
Sitten mahtuvat Pelargoniat, Enkelinpasuunat, Keijunmekot ja kaikki muutkin viettämään talvilomaa ihanasti omassa huoneessaan. :)
Piirroskuva täältä .


5 kommenttia:

  1. Minäkin kokeilin talvettaa ensimmäistä kertaa pelargonin (sisällä) ja onnistuin:)

    VastaaPoista
  2. Pelargoniat on minusta varsin helppoja, ja kiitollisia vähästäkin hoidosta jonka saavat. Eivät suutu edes siitä jos vettä joutuvat joskus odottelemaan pitkänkin ajan. :)

    VastaaPoista
  3. Voi uskomatonta miten hienoja kukkia ja juttuja sinulla on täällä blogi täynnä!
    Nyt tekisi mieli lähteä heti pihahommiin:) jos ei vaan olisi ilta ja lunta vielä maassa.
    Ilmottauduin lukijaksi ja tulen uudestaan!

    VastaaPoista
  4. Hei Jossu ja tervetuloa. Kiva että uskalsit ilmoittautua lukijaksi, Jaska onkin siinä yksin kökottänyt jo aika kauan. :)))

    VastaaPoista
  5. Nyt kyllä ahistaa, kun sinä saat oikein viheruoneen :( Minä jouduin viemään pasuunakukkani naapurin talvihoitoon ja pelakuut on osa paleltunut tossa meidän verannalla.
    Minullakinon aika monta pelakuta. eniten mua harmittaa kun multa kuoli pienikukkanen ruusunnuppu.

    VastaaPoista